Wednesday, February 10, 2016

Cara-cara memeriksa samada komputer diserang trojan @ malware

Pernah atau tidak anda rasa laptop mahupun komputer anda perlahan walaupun anda tidak buka pun sebarang program lain selain web browser? Jika ada simptom2 sebegini,berkemungkinan besar komputer anda telah pun diserang malware. Sebelum tu,apa tu malware? Malware bermaksud sebarang program atau perisian yang dipasang secara sengaja atau tidak didalam komputer anda yang mempunyai kelebihan seperti menceroboh sistem pengoperasian serta mengganggu proses program anda. Ia termasuk virus,worm,trojan,ransomware,spyware,adware,scareware dan apa2 program yang mencurigakan.



Persoalannya sekarang,bagaimana untuk mengetahui samada anda telah diserang malware atau belum?Berikut beberapa langkah mudah untuk mengetahui simptom2 malware dalam komputer:

1. Komputer tiba-tiba menurun dari segi kelajuan secara drastik. Anda pasti tahu kemampuan sebenar komputer anda,jika terlalu perlahan,mungkin ada infection malware.

2. Standard maintenance programs tak berfungsi. Kebanyakan malware kini mempunyai abiliti melindungi diri mereka dengan menghalang program2 yang boleh menghapus @ mencari mereka. Jadi kalau program macam Windows Update, Task Manager, antivirus program, Regedit, System Restore, or Msconfig gagal berfungsi,mungkin malware telah ada dalam komputer anda.

3. Toolbar baru dalam browser yang tak boleh dibuang. Ini paling senang nak detect sebab bukak2 browser dah boleh nampak toolbar yang tak dikhendaki,bila cuba buang,tak boleh.confirm dah ada malware,terutamanya adware.

4. Homepage dalam browser bertukar. Anda pasti set google sebagai homepage,tiba2 bertukar dengan homepage lain,mmg dah kena malware la tu.

So macam mana nak buang malware ni?
Cuba guna antispyware untuk detect spyware,addware dan macam2 lagi. Download antivirus yang terkini,paling penting update ke definition terbaru.Cara terakhir adalah format komputer anda.






No comments:

Post a Comment

Thanks For Visiting My Blog,We Value Your Comments,All Your Comments Will Be Published,Positive Or Negative